Bacalah Kerepek Tempe untuk hidup dengan lebih bergizi. Terkandung khasiat cerita kehidupan yang rangup dan mudah dihadam.

Tak Reti-reti Lagi?

Tak Reti-reti Lagi?

Hari-hari mak aku jahit baju
Tapi tak pernah rasa jemu
Atau rasa penat sampai nak makan jamu
Pagi petang siang malam asyik macam tu
Sampai larut malam mata tak pernah kuyu
Tak pernah pulak jumpa hantu
Sebab itulah aku tak pernah kurang kain baju


Kurang kain baju dan tidak kurang kain baju. Pilih mana satu


Hari-hari mak aku pergi sekolah
Sebelum subuh dah bangun dah
Goreng lempeng cukup sudah
Perut kenyang hati senang lah
Lagi-lagi tengok anak-anak pergi sekolah
Sebab itu aku kat sini dah

Hari-hari mak aku pergi sekolah
Bapak aku pun sama juga dahhh..
Cantas pokok buang sepah
Cuci lantai buang sampah
Owh...memang banyak tenaga dikerah
Sebab itulah aku rasa resah

Jangan direndah-rendahkan mereka sudah
Maksud aku macam Pakcik Makcik AZAR
Sesedap rasa wah wah wah
Ingat kamu tu cukup mewah?

Hari-hari bapa aku potong rumput
Panas terik dahi berkerut
Nak carik rezeki tak pernah surut
Sebab itulah aku tak pernah lagi makan rumput


Saya suka rumput.. opocot gelilah~

Ini cerita suatu hari
Bapak aku memang happy
Balik rumah tak makan lagi
Nak beritahu kereta dah beli
Kereta mazda putih baru dibeli
Dibeli pula di kedai Pak Ali
Hehe.. sengaja tambah macam ni
Untuk sedapkan ayat untuk dihayati
JAD 27 flat number otai ni...
Aku gembira tak payah jalan kaki

Pergi sekolah dengan kereta baru itu
Budak-budak sekolah ketawa tersipu-sipu
Tapi aku pula rasa malu
Sebab tengok kereta buruk tu...
Aku sedih dan termangu
Aku pun cakap "Abah, berhentikan saja abang kat luar pagar pintu.."

Sepanjang hari aku takda mood
Teringatkan fikiran aku yang jumud
Terbayang syaitan cakap 'owh good'...
Aku seram OMG

Aku sedih sebab tak menghargai
Usaha dan jasa mak abah beri
Waktu tu aku kecik lagi
Kompom bapak aku tau kalau baca blog ni

Bapa aku seorang lelaki
Tugasnya memanglah sara bini
Anak-anak juga pasti
Kasih-sayang tak lupa diberi
Ingatlah aku pada cerita ini
Sebab ini perkara terkutuk sekali
Janganlah ditiru aksi ni
Ingatlah korang sampai mati

Mak dan bapak perlu dihargai
Itulah pengajaran untuk entri ini
Untuk semua dan diri sendiri
Rasa malas... cepat-cepatlah stadi
Jadikan mereka ini sebagai inspirasi
Kalau rasa tak mahu menyusahkan diorang ni
Tak reti-reti lagi?

abm



5 comments:

Pemerhati Penang said...

tertusuk dalam kalbu,
bagus sungguh entrimu,
nasihat berguna untuk kau dan aku,
ucapkanlah terima kasih kepada org tuamu,
ketika bertemu...

oih... nak jugak kan...

penaberkala said...

masa kecik2 mmg mcm tuh..
ak dulu pun nk je idup senang
masalah identiti btul..kuat brangan
malu ayah petani,mak suri rumah
tp skang hepi je..ttp bangga dgn mereka
xde pendidikan,tp berjaya buat ak msk u

sayangilah mereka
semakin hari,semakin sayang

OoizzioO said...

best!!!!
tp kalo kat sini je berapi
tp real-life mcm hape

moga2 tidak begitu

YobSumo said...

hahahaha dakah itu kambing pujaan hatimu? ROFL!

k e r e p e k t e m p e said...

drama kan helhal haha

ceyy nua...semakin hari semakin syg...kt sape tu~

izzi! hehehehehehe

kambing tu bukan aje pujaan aku tapi mcm soul mate