Bacalah Kerepek Tempe untuk hidup dengan lebih bergizi. Terkandung khasiat cerita kehidupan yang rangup dan mudah dihadam.

Tarikh Ke Depan, Kita Tetap Akan Berjalan


Malam ini aku berhalusinasi sekejap. Membayangkan aku duduk semeja di Restoran Aliff yang ala-ala mamak. Wifi percuma hidangan wajib order. Sambil menikmati suasana kebisingan orang berniaga jualan langsung atau MLM. Seperti selalunya duduk dengan konco-konco lama yang selalu buat testosteron aku teruja nak bercerita macam-macam. Ketawa dan gelak sakan. Owh ini mungkin personaliti aku yang mungkin jarang dilihat dengan mata kasar. Hanya yang selalu ada disisi aku saja yang menikmatinya. Haha Tak percaya tak apa lah...

Pelan-pelan untuk cuti nanti dah berputar-putar macam roda impian. Cuma menunggu jarum menunjukkan pelan mana yang tertebak. Kebarangkaliannya memang tinggi. Bila dah tertebak, perlukan pula perahan idea konco-konco aku yang tadi. Maka bila sempurna, barulah gerak kerja akan mula. Yeah!

Aku pun membayangkan aku turun daripada bas dan memijak bumi Johor yang indah permai. Di hadapan aku ada asap hitam berkepul-kepul, orang-orang berleseran dan ada minah dan mamat tengah sibuk menjual. Yelah... turun bas mesti di Larkin Sentral (dulu dikenali sebagai Stesen Bas Larkin). Kemudian aku tahan teksi dan hulurkan RM4 untuk tambang ke Jalan Satu, Kampung Melayu Majidee.

Aku turun teksi, dan di hadapan aku terbentang ruang yang menempatkan aku membesar. Didalamnya aku bermandikan kasih sayang, wangi dengan kenangan, berbuih-buih kemesraan. Buih-buih itu mengandungi tekanan yang rendah daripada tekanan udara di sekeliling. Membolehkannya berawang-awangan bebas di udara. Seumpamanya bila aku keluar daripada ruang itu seperti sekarang. Bebas mencari hala tuju dan terdedah kepada bahaya tajam sinaran matahari. Mudah untuk pecah. Tetapi segalanya tidak mustahil, kita boleh berubah menjadi belon, atau belon udara panas atau jet pejuang sekali pun. Sebab ada magis. Magis, sebuah hasil keazaman dan usaha sendiri untuk bertahan.

Aku masuk melalui pintu hadapan rumah, sebelum itu melalui 'Teratak Buana' dan merentasi pokok-pokok tanaman emak. Selangkah aku masuk, ribuan tangan menyambut kepulangan.

Bila aku dah masuk ke zaman ini,aku akan membuat senarai hendak buat. Tarikh-tarikh habis dilorek dengan sesuatu yang terisi. Sewaktu ini, rakan-rakan seperjuangan dan keluarga yang ditimang-timangkan akan kekal dalam ingatan dan bila tarikh semakin ke depan, kita tetap akan berjalan.



No comments: