Bacalah Kerepek Tempe untuk hidup dengan lebih bergizi. Terkandung khasiat cerita kehidupan yang rangup dan mudah dihadam.

Appeton Rasa Oren

Di hadapan aku ada sebuah laptop roomate aku. Subjek yang biasa aku pinjam guna secara percuma. Laptop yang sudah pecah skrinnya masih di dalam bengkel. Aku tak tahu diorang buat apa dengan laptop aku. Buat sambal tempe ke?
Serangga-serangga hijau yang datang entah dari mana buat rambut aku yang lurus, kusut kembali serabut macam rambut David Arumugam. Pemerhatian hari ini sepanjang hari panas buat aku nak telanjang. Mungkin sebab terlalu panas, serangga hijau ini nak cari tempat cool. Jadi mereka pecah masuk bilik-bilik orang yang cool. ABC Deli Planet bungkus tak cukup nak sejukkan badan. Buat basah tekak sudah cukup saja. Itu apa yang berlaku hari ini.
Dengan gabungan laptop masih dalam bengkel, masalah panas tak terkira, ditambah dengan rambut yang makin serabut, dapat disimpulkan bahawa setiap daripadanya adalah bentuk ujian sebelum nak melangkah minggu peperiksaan akhir nanti.
Selalunya tanpa disedari, perkara sebegini berlaku selalu buat hati ini resah nak menelaah. Karaoke dengan alunan suara boleh tahan mungkin dapat release segalanya. Tapi tidak semuanya sebenarnya. Yang aku fikirkan sekarang ialah kena kuat macam engkau lepas makan Appeton rasa oren.
Cakap pasal Appeton rasa oren, teringat sekolah tadika dulu. 'Sekolah Makan' ini memang selalu berikan jenis-jenis vitamin untuk anak-anak murid. Jadi cikgu-cikgu lah yang jadi orang yang bertanggungjawab kena sumbat pil ini dalam perut murid-murid sehingga menjolok tekak. Apa-apa pun, jasa dan budi cikgu semua tak dapat dilupakan.
Tahu tak betapa mulianya profession sebagai seorang guru? Jadi nanti kalau sudah bernikah, kurangkan anak-anak yang lahir sebagai engineer dan lahirkan anak yang jadi cikgu. Tidak lupa juga selamat hari guru kepada yang pernah menjadi 'guru'.

4 comments:

penaberkala said...

jom karok lagu best - wavin flag,haha
slaamt hari guru kat semua cikgu dan cikgi

bnyk tul binatang hijau ni, sakit plak tuh

k e r e p e k t e m p e said...

oh lagu tu nk donlod sreet sreet~
tau takpe binatang ni buat badan gatal2 tambah panas lg adela..

Half said...

guru memandu termasuk x?

[ acabond ] said...

trmasuk jugak..haha tapi cikgu memandu moto aku mcm kucing haha