Bacalah Kerepek Tempe untuk hidup dengan lebih bergizi. Terkandung khasiat cerita kehidupan yang rangup dan mudah dihadam.

Soto Nasi Tak Bertaugeh dan Sate 10 Cucuk

Tak banyak berubah. Semua nampak berbeza sedikit, dibandingkan dengan dahulu. Padang botak bersimen di hadapan rumah tetap sama. Cuma sudah tak nampak berlonggok-longgok budak kecil main bergelak sakan. Mungkin semuanya dah membesar, malu nak bermain bola depan rumah aku ini. Mungkin sekarang padang permainan mereka hanya di dalam bilik berpenjuru. Entahlah.

Kali ini pulang ke rumah dengan rasa puas kerana dah lama tak balik. Rakan-rakan lama sibuk bekerja sampingan sementara menunggu naik semester. Tapi ada juga percuma atau tidak sibuk. Ada yang kerja macam dah ada anak bini. Maka dengan kesempatan itu aku bersiar-siar dengannya berdua seperti kononnya pasangan terlarang tapi bukan ya.

Hari pertama, setelah tiba awal subuh di Kampung Melayu ini aku balun tidur sehingga jam 11 pagi. Hari ini hari berjalan kaki. Konon-konon nak kembalikan memori dulu berjalan kaki pergi balik sekolah. Online sebentar di Restoran Aliff, sebelum berjalan kaki ke Setanggi nak menghantar urusan surat pindah rumah rakan aku ini. Ya itu pertama kali setelah beberapa tahun aku naik bas ke arah Kampung Melayu. Balik berjalan kaki lagi ke medan selera Kampung Melayu. Perut sudah berkeroncong tak makan tengah hari lagi. Rasa macam backpackers di negeri sendiri.

Soto nasi dengan sate 10 cucuk macam makan chicken chop 2 unit. Dah lama tak makan soto dan sate. Murtabak Man Tomok saja belum sempat lagi.

Petangnya berjalan kaki lagi ke rumah emak Firdaus Anna, tujuannya nak melawat. Tapi sempat main Skype di rumah Mak Jah. Skype dengan anak dia yang di Mesir itu. Makin mengerbang rambutnya. Harap-harap ada minah arab tersangkut dengan rambutnya dan hatinya.

Petang itu sempat melawat padang unta Kampung Melayu yang dah lama ditinggalkan. Oh tak sabar untuk esok. Pemandangan senja di padang unta memang buat tangan aku gatal.

Kesimpulannya, aku betul-betul gunakan masa yang singkat ini nak mengorek balik cerita-cerita dulu. Oh esok nak jumpa kawan lama dan baru!


6 comments:

azian azman said...

weh syoknye weh!!!aku masih kat uni..bru nak mengadap final..

Asyraf Maskan said...

haha mmg syok cuti skjap. aku ade last paper sbnrnya haha tp gap jauh. takpe..all da best! ikhwan dh balik! aduhai ssh nk jmpe korang nanti

penaberkala said...

cayalah acab
jiwamu memang sentimental
kdg2, kita perlu menoleh ke belakang untuk terus mara ke hadapan

manfaatkan masa terluang bersama keluarga
happy oliday

apan lee said...

balik r..ade paper g..cait! berjln2 lak..haha

k e r e p e k t e m p e said...

nua: haha tq nua. slmt brcamping jgn jumpa hntu~

k e r e p e k t e m p e said...

anep: haha tula tau takpe..saje pecah tension. balik rumah enjoy kot..