Bacalah Kerepek Tempe untuk hidup dengan lebih bergizi. Terkandung khasiat cerita kehidupan yang rangup dan mudah dihadam.

Tulang

Sempat tonton filem The Lovely Bones yang buat aku 'tacing' tiba-tiba. Sempat lagi buat lagha kan, walaupun lagi dua hari nak mula paper pertama. Biasalah minggu belajar yang seminggu ini lah masanya nak tengok stok-stok cerita best. Selain asyik melantak keropok-keropok dan air bergas jenama Pepsi pada waktu panas terik. Memang segar.
Tengoklah cerita The Lovely Bones ini, selain cerita Changeling, Elm Street The Movie yang baru saja keluar. Cerita Elm Street ini sudah lama dulu-dulu. Aku tonton menerusi siaran Channel 5 TV Singapura. Owh tiba-tiba aku teringat nak mengangkang duduk depan TV di rumah. Kerusi panjang tiga tempat duduk yang aku rindu. Suasana Kampung Melayu yang tak pernah buat mataku ini kuyu. Setiap masa riuh dengan gelak ketawa dan orang-orang yang jauh tapi dekat di hati.
Sambung balik pasal Lovely Bones. Cerita Peter Jackson ini memang geram aku tengok. Geram dengan watak pembunuh kepada Susie Salmon yang memang tahap psycho. Taklah psycho sangat. Tapi geram bila kebahagiaan keluar Salmon ini dirampas pembunuh laki tua tak sedar diri ini. Cerita ini lebih menarik sebab latar masanya ialah zaman agogo atau 70-an. Lebih menarik lagi, ada banyak latar tempat yang dibayangkan sebagai syurga yang indah dalam kepala minda Peter Jackson. Cantik dan kemas. Simbolik. Simbolik hubungan antara Susie Salmon dengan ayah dia.
Susie Salmon diceritakan dapat memerhati keluarganya dari syurga. Termasuk juga dapat update apa yang orang-orang sekelilingnya sedang lakukan. Sedihnya, akhirnya baru dapat tahu dia dibunuh dan disumbat ke dalam kotak yang akhirnya dicampak ke dalam lubang sampah pasir jerlus.
Cerita ini ala-ala macam cerita Changeling tapi versi lain. Filem ini wajib-tengok kalau nak tahu macam mana tamatnya. Boleh dijadikan motivasi dan inspirasi waktu-waktu begini. Sebab itu orang rajin tengok movie waktu minggu belajar. Hehe

6 comments:

Pemerhati Penang said...

Acab... ko dload DC++ ke?? jgn delate lg tau... next week aku gi utp nak download~~~

k e r e p e k t e m p e said...

tuya de dc boleh saja..bila dtg utp gtau r

Unknown said...

ayap kuang hassam..
ayam kejaaaammmm!!!
kerinduan ku terhadap kampong melayu majidee membuak2,
umpama air dlm cerek yg menggelegak..!!

btw, dua ayat terakhir mu mmg x leh blah..
alasan utk tgk movie
di minggu study
adalah utk pembangkit motivasi?
ermm... i see.. i see.. =P

azian azman said...

ko dak pndai, x yah blajo pun da pandai..sbb 2 la bule tgk muvi disaat2 study week..terbaik la cab!

aku pun rindu kg melayu gak..aisyh~

k e r e p e k t e m p e said...

Daus: haha saja nak buat ko rindu kg melayu sampai ko rasa hidup tak bermakna tanpa kitorg haha ayat nak hiperbola kan~

takdela tgok muvi suka2..takkan blajo smpai nk mkn buku tu

k e r e p e k t e m p e said...

yan: tkde maknanya..haha malas kot
balik kg melayu nanti ajakla aku dating... ajak si jannah tu skali dh lama tak tgok btg hidung die