Bacalah Kerepek Tempe untuk hidup dengan lebih bergizi. Terkandung khasiat cerita kehidupan yang rangup dan mudah dihadam.

Tarikh Pemulangan


Bersama kekecewaan aku bawakan daripada dua hari yang semalam dan tahun lepas barangkali. Mungkin sebab tertentu sahabat boleh dipercayai maka aku tidak pernah berbasa-basi ambil kira apa-apa. Maka telah disajikan aku dengan beberapa bentuk permasalahan. Kisah pertama itu, adalah pinjaman kerana tanda kasih dan keprihatinan. Aku berikanlah segantang agar dia bisa menjadi apa diidamkan. Berlatar-belakangkan keupayaan itu dapatlah agar memenuhinya. Dapatlah aku tersenyum lalu membuat orang lain tersenyum. Namun aku diingatkan apabila berbuat begitu, terbalas itu bukanlah apa yang diharap segunung harga. Di dalam seluk seluar pun tiadalah apa-apa selain bisa menakung sedikit pemberian. Maka dengan itulah harus dipegang. Kekecewaan yang ku bawa itu tak usahlah. Gendang yang dipalu, gemanya itu hanya sementara, tidak kedengaran di kejauhan. Begitulah harusnya seorang manusia, memaafkan kesilapan orang lain kerana sekuat mana dipalu-palu kesalahan itu, akhirnya kemaafan juga yang dapat meredakan lalu tenang. Bertautkan kematangan akal fikiran, beradulah penyelesaian daripada beradu pertengkaran.

Pengajaran bagi kemanusiaan. Kerana hari ini telah banyak kesyahidan dan bukti kewujudan. Telah banyak juga barang pinjaman yang harus dipulangkan. Nikmat kehidupan, hikmah keislaman. Bezanya, tiadalah tarikh pemulangan yang kita sedia tahu, diberitahu. Ini lebih penting daripada pertengkaran dan marilah bermaafan.

No comments: